Leveringsplikt
Alle kunder må ha en avtale om kjøp av strøm fra en strømleverandør i tillegg til nettleieavtalen. Du må selv kontakte en strømleverandør for å inngå strømavtale.
Som nettselskap er vi pliktig til å levere strøm til alle nye nettleiekunder, inntil du har valgt en strømleverandør. Dette kalles leveringsplikt og er en midlertidig løsning, som sikrer at du får strøm i kontakten selv om du ikke har inngått noen avtale om strømleveranse.
Om du har leveringsplikt framgår dette på fakturaen din. Den vil være dyrere enn en ordinær strømavtale du får hos strømleverandør.
Vår pris ved leveringsplikt er spotprisen for området, pluss et påslag:
- De første 6 ukene er påslaget 6,25 øre/kWh inkl.mva.
- Etter 6 uker øker påslaget til 10,00 øre/kWh inkl. mva.
Les mer: Leveringsplikten er regulert i Energiloven, Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv – Lovdata
Du må velge strømleverandør
Du bør så raskt som mulig inngå en strømavtale med en strømleverandør. Du kan fritt velge blant strømleverandører som leverer strøm i vårt nettområde. På www.strompris.no kan du sammenligne priser fra strømleverandører i din kommune.
Du må selv kontakte den strømleverandøren du ønsker å bruke. Du trenger:
- Målepunkt ID (finnes på Min Side, velkomstbrevet fra oss eller på fakturaen)
- Målerstand (les av strømmåleren din)
Bytte strømleverandør
Ønsker du å bytte strømleverandør kontakter du den nye strømleverandøren du vil ha. Den nye strømleverandøren vil sørge for å gjennomføre hele prosessen forbundet med et slikt bytte.
Strømleverandørbytte tar normalt inntil seks virkedager. Husk å oppgi Målepunkt ID og målerstand.